Get Adobe Flash player
Home

Verslag Jin

Jin - zaterdag 23 juli 2011

Vandaag echt het laatste verslag op deze website. We zijn nu een paar dagen thuis en het gaat echt goed met ons. We slapen allemaal goed en ook Jin begint al aardig te wennen. We denken dat Jin het hier wel naar zijn zin heeft. Hij is al even met Luan mee geweest naar school. Hij speelt graag buiten, het liefst op zijn trekker, of met zijn fiets. De eerste dag wilde hij nog niet zoveel eten, maar sinds vandaag gaat dat ook al stukken beter.

Jin vindt het erg leuk om met andere kinderen te spelen en is totaal niet bang of verlegen. De taal is nog wel eens lastig, maar we begrijpen elkaar steeds beter. Jin is voortdurend woordjes aan het herhalen en oefenen. Hij begrijpt ons ook steeds beter. Als we niet weten wat hij bedoelt, dan pakken we zijn hand en neemt hij ons mee. Vandaag was hij zelfs al aan het zingen en kwamen wij erachter dat hij het erg leuk vindt om te helpen in de keuken. Hij heeft vanmiddag de broccolli gewassen en heeft de gootsteen schoongemaakt. Ook vond hij stofzuigen een leuk klusje. Handig zo'n huishoudelijke hulp, en ondertussen zong hij Vader Jacob in het Chinees.

En zo is er een eind gekomen aan ons geweldige avontuur in China. Ondanks dat het voor ons vieren nu echt gaat beginnen komt er toch een eind aan deze website. Wij proberen nu met ons vieren de draad weer op te pakken en gaan dat doen zonder verslagen op deze website. Wij willen jullie bedanken voor jullie belangstelling, meedeleven, gelukwensen en berichtjes.

Jin - woensdag 20 juli 2011

Vandaag naar huis. Na drie weken China is het fijn om weer naar huis te gaan. Zo'n hotelkamer ben je dan toch wel eens zat. Vanmorgen om kwart over 11 werden wij met een bus naar het vliegveld gebracht. Eric ging ook mee. Voordat zijn taak erop zat hebben we hem nog een paar cadeautjes gegeven.

Op het vliegveld ingechecked en daarna wachten tot we konden instappen. Helaas liep dat anders dan we verwacht hadden. Het vlucht was gecancelled en wij werden in een bus gepropt en naar een hotel gebracht. Wat er precies aan de hand was konden ze ons niet vertellen.  En daar zaten we dan, op een hotelkamer, zonder onze koffers en zonder wat te drinken. Dat hadden ze op het vliegveld weggegooid, want dat mag niet mee aan boord. En of we vandaag nog zouden vertrekken kon niemand ons vertellen.....sad. Gelukkig wist ons thuisfront ons te vertellen dat onze vlucht vertraagd was en dat we 's avonds zo rond een uur of elf zouden aankomen op Schiphol. En ja hoor,... om half vijf kregen we te horen dat we weer in de bus moesten stappen die ons naar het vliegveld zou brengen. Om een lang verhaal kort te maken, we zijn gelukkig inderdaad vertrokken. Helaas is onze welkomstborrel in het water gevallen (sorry Joan!). In het vliegtuig vraag je je van alles af, komt er wel iemand ons ophalen zo midden in de nacht??? En hopelijk komt niemand voor niets naar de Tipbrug toe....

De reis verliep voorspoedig. Jin wilde absoluut zijn gordel niet om en heeft dat het hele vliegtuig laten weten angry, Luan en Jin hebben wel geslapen, Bert en Marjan eigenlijk niet.

Eindelijk was het zover en zette Jin voor het eerst voet op Nederlandse bodem. Toen wij de douane gepasseerd waren zagen wij de eerste bekenden al voor het raam zwaaien. Wat een geweldig weerzien en wat fantastisch dat op dit tijdstip zoveel mensen de moeite hadden genomen om ons te verwelkomen. Het ontvangst was echt geweldig, emotioneel en vooral hartverwarmend. Daarna met alle familie, vrienden en buren in de bus op weg naar Meppel. De bus was prachtig versierd en onderweg werd Jin al bedolven onder cadeaus en ook Luan werd niet vergeten. In Meppel zijn we overgestapt in onze eigen auto en zijn met ons vieren naar huis gereden. Ook daar was de boel mooi versierd, vooral de chinese draak in de hal vond Jin helemaal geweldig, maar ook de ballonnen en de verlichte lampionnen zagen er prachtig uit. Geweldig zo'n ontvangst!!! In huis ook nog cadeaus, bloemen en kaartjes.

Na thuiskomst, zo rond half drie, toch maar snel naar bed gegaan. Heerlijk om weer thuis te zijn en wat een geweldig ontvangst hebben we gehad! Super, dit zullen we nooit vergeten!

Jin - dinsdag 19 juli 2011

Vandaag ons laatste verslag vanuit China. We hebben een hele leuke, emotionele en drukke tijd gehad, soms met moeilijke, maar gelukkig ook met leuke momenten. Wij hebben dit samen met jullie beleefd, het was namelijk erg leuk om de reacties te krijgen en te lezen! Dat hoorde zeker bij de leuke  momenten. Wij bedanken jullie daarvoor, geweldig.

Inmiddels zijn de koffers (bijna) gepakt en liggen Luan en Jin al heerlijk te slapen.

Vanmorgen zijn we met Roel, Francien, Xia, Chen en Ming voor de laatste keer op stap geweest. Vandaag ging de reis naar de Temple of Heaven. Deze tempel ligt in het zuiden van Beijing  en er ligt een prachtig park omheen. Het was er gezellig druk, het weer was eigenlijk nog iets te warm, maar we klagen niet, we zullen proberen wat warmte in onze koffers te doen smiley.

In het park waren de 65-plussers druk bezig met hun conditie op peil te houden. Spelen de bejaarden in Nederland koersbal, hier doen ze heel wat anders. Ze dansen, voetballen met een soort veren shuttle, fitnessen en doen oefeningen aan de rekstok waarbij wij meteen aan Youri van Gelder moesten denken. We hebben met bewondering en respect staan kijken.

Luan, Chen, Xia en Jin hebben zich vermaakt met een balletje aan een touwtje. Die werden daar verkocht en de verkopers doen aardig hun best om de kinderen lekker te maken. Zo zijn we ook al in het bezit van vliegers, soort tennisrackets, voetbalshutlle, nu maar hopen op lekker buitenspeelweer als we terug zijn in Nederland.

Daarna hebben we het tempelcomplex bewonderd. Nou ja, Bert heeft het tempelcomplex bewonderd, Marjan had een hele boze Jin. Hij wilde ons iets duidelijk maken, maar we begrepen niet wat hij bedoelde. Onze reactie was blijkbaar in de ogen van Jin helemaal verkeerd en dan zijn de rapen gaar....angry. Dit zijn dus de moeilijke momenten. Het is al warm, maar dan breekt het zweet je helemaal uit. Je wordt daar ook wel verdrietig van. Helaas kennen wij te weinig Chinees om hem te begrijpen. Heel veel mensen om ons heen kijken dan, maar niemand die even in het Engels tegen ons zegt wat het kleine kereltje bedoelt. Gelukkig is het na een klein poosje weer goed en krijg je weer kusjes van hem. Deze momenten zullen de komende weken nog wel vaker voorkomen.

Zo rond een uur of twee vonden we het weer tijd om een taxi terug te nemen naar het hotel. Zoals ons al vaker is overkomen is het altijd erg makkelijk om een taxi vanaf het hotel te nemen. De terugreis is vaak moeilijker. Sommige chauffers willen je wel brengen, maar dan voor een hoger tarief. Of ze vinden de afstand naar het hotel te ver. Het duurt soms even voordat je een taxichauffer hebt gevonden die gewoon de meter aanzet.

Vanmiddag hebben Luan en Jin nog even samen een filmpje gekeken op  de laptop en hebben we nog even gezwommen.

Vanavond voor de laatste keer met de hele groep gegeten. Heerlijk chinees gegeten. Het zal vooral voor Jin wennen zijn om straks de hollandse kost te nuttigen. We hopen maar dat hij het lekker vindt. In ieder geval hebben we goede eetstokjes gekocht, zodat hij zijn aardappelen met stokjes kan eten wink.

Morgenochtend om kwart voor 11 (het is dan bij jullie 4.45 uur) vertrekken wij richting het vliegveld. Hieronder staan de vluchtgegevens:

Vlucht: CZ 345
Luchtvaartmaatschappij: China Southern Airlines
Vertrek: Beijing Capital Apt
Terminal: Terminal 2
Vertrektijd: 14:20, woensdag 20 juli 2011
Aankomst: Amsterdam
Aankomsttijd: 19:10, woensdag 20 juli 2011
Reistijd: 10hrs 50mins

We moeten dus bijna 11 uur vliegen. We hopen maar dat het allemaal voorspoedig verloopt en dat we volgens schema zullen landen op Schiphol. Het is altijd een moeilijk moment om het geboorteland van je kinderen te verlaten, maar wij denken zeker nog eens terug te komen. Maar aan de andere kant hebben wij erg veel zin om naar huis te gaan. Drie weken van huis is best lang. Wij zijn erg benieuwd hoe Jin het zal gaan vinden in zijn nieuwe land. Wij weten nu al dat het moeilijk zal worden, maar we gaan er alles aan doen om hem een goede toekomst te bieden en hem met veel geduld en warmte een fijne plek te geven in ons gezin. Wij verheugen ons er enorm op om jullie morgen (of binnenkort) te zien en wij hopen dat iedereen ons de tijd en ruimte geeft om rustig aan elkaar en aan de nieuwe situatie te wennen. Bedankt alvast!

Jin - maandag 18 juli 2011

Vanmorgen om half 7 opgestaan. We wilden vroeg vertrekken naar de Verboden Stad. We hoopten de drukte op deze manier een beetje voor te zijn. Maar toen we de taxi uitstapten zagen we het al: drommen mensen gingen vandaag hetzelfde doen als wij: de Verboden Stad bezoeken. Het plein van de Hemelse Vrede ligt voor de Verboden Stad. Dat zag werkelijk zwart van de mensen, dus dat hebben we maar overgeslagen!

We zijn meteen de poort van de Verboden Stad ingelopen. Ook 's ochtends vroeg is het hier al enorm druk. Dat was zeven jaar geleden wel anders. Toen was het weer wat minder, maar hadden we rustig de tijd om het een en ander te bekijken. Toch blijft de Verboden Stad altijd een indrukwekkende belevenis. Ook als je er voor de tweede keer komt. We hebben wel een andere route genomen door de stad dan zeven jaar geleden. We hebben nu wat meer de rustige paden bekeken. Het paleis en de troon van de keizers van China hebben we dit keer nauwelijks gezien. Het was onmogelijk om je met twee kinderen door de menigte te wurmen. Kortom: onze ellebogen waren niet sterk genoeg! En voor Luan en Jin is het helemaal niet leuk om je tussen zoveel mensen te bewegen.

Zo rond het middaguur hadden we het wel gezien en waren we de drukte echt zat en hebben een taxi genomen naar het hotel.  Daar hebben we geluncht en nog even wat laatste boodschappen gedaan in de supermarkt. Luan en Jin hebben vanmiddag samen naar Winx op de laptop gekeken. Dat vonden ze erg gezellig.

Om 5 uur vanmiddag kwam Eric met alle documenten van de Ambassade. We mogen Jin meenemen naar Nederland met zijn eigen Chinese paspoort.

Vanavond met de hele groep gegeten in de lobbybar van het hotel. Morgen ons laatste dagje hier. We gaan nog een dag de toerist uithangen en dan lekker naar huis. Morgen gaan we naar de Temple of Heaven. Hopelijk is het daar wat  minder druk.

Jin - zondag 17 juli 2011

Vanmorgen na het ontbijt zijn we samen met Francien, Roel en de kinderen een hutong gaan bekijken. Een hutong is een traditionele woonwijk in Peking. Veel hutongs zijn afgebroken, omdat ze niet meer aan de eisen van deze tijd voldoen. In een hutong is bijvoorbeeld geen sanitair. Die vind je op bepaalde plaatsen, waar de hele straat dan gebruik van maakt. Net zoals op een camping dus smiley. We hebben een fikse wandeling gemaakt. Tussen de middag onze lunch gegeten in een park, heerlijke plek en lekker rustig, terwijl je midden in een wereldstad loopt! Luan was niet echt enthousiast over deze dag. Ze vond het er vies en stinken. En we konden haar niet geheel ongelijk geven. Daarnaast is het hier nog steeds warm, dus daar wordt alles ook niet frisser van. Jin heeft geen zin in lopen en wil alleen maar gedragen worden. Om te voorkomen dat wij voortdurend met een krijsend jongetje door de stad moeten doen wij dat dus maar... Het valt ons op dat veel kinderen van Jin zijn leeftijd gedragen worden, achter op een fiets of scooter zitten of nog in een wandelwagen zitten. We denken dat hij niet gewend is om zelf te lopen.

Zo rond een uur of vier waren we weer terug in het hotel. We hebben nog even gezwommen, tenminste Bert, Marjan en Luan. Jin heeft op de ligstoel met zijn Nintendo gespeeld, hij wil zijn zwembroek echt niet aan.

De dag vandaag afgesloten bij de Chinees.

Morgen gaan we naar de Verboden Stad. We willen er vroeg naar toe, het is er namelijk ongelooflijk druk. Het is hier echt hoogseizoen, en je kunt hier werkelijk over de koppen lopen.