Get Adobe Flash player
Home

Verslag rootsreis

Foto's van de reis staan in het fotoalbum.

Roots - dinsdag 12 mei 2015

12e dag: Fietsen

Weer een prachtige dag gehad.
Vanmorgen na het ontbijt zijn we op de fiets gestapt. Het hotel waar we zitten verhuurt fietsen en de route begon ook vanaf het hotel. Dat is lekker makkelijk. Het weer was prachtig, stralend blauwe lucht en ongeveer 29 graden.
We fietsten een route door de rijstvelden. Voor de locale inwoners hier heel gewoon, maar wij vonden het bijzonder. Je kon de rijst zelfs ruiken. Verder veel gezien, perziken aan bomen, watermeloenen, een slang (helaas overreden, niet door ons...), bananenbomen (met trossen bananen eraan), citroenen, komkommerplanten en nog veel meer! En op de achtergrond het Karstgebergte.

Het grootste deel van de route was er nauwelijks ander verkeer, op de elektrische scooters na. In China is de elektrische scooter enorm populair, zo populair dat je hier bijna niemand meer ziet fietsen, op een stelletje Nederlanders na, haha. En vaak zie je dan het hele gezin op één scooter. Ze rijden hier overigens allemaal zonder licht, ook 's avonds (levensgevaarlijk hier in het chaotische verkeer): dat bespaart de batterij.

Tussen de middag in een klein dorpje op een boerderij geluncht. Heel primitief, met uitzicht op de Li-rivier. Geweldig!

Totaal ongeveer 15 kilometer gefietst, het laatste stukje was het zwaarst, vooral voor Jin, de weg was erg slecht, er was veel verkeer en het was erg warm. Gelukkig konden we in ons hotel even lekker afkoelen in onze kamer met airco!

Vanavond met de taxi naar het centrum van Yangshuo geweest, om voor de laatste keer lekker Chinees te eten.

Morgen beginnen we aan de terugreis. Om half 12 worden we door Judy opgehaald en zij brengt ons naar het station in Guilin (ongeveer twee uur rijden). Daar nemen we een hogesnelheidstrein naar Guangzhou. De treinrit duurt ongeveer drie en een half uur. In Guangzhou worden we op het station opgewacht door een gids, die ons naar het vliegveld brengt. Om 11 uur
's avonds (Chinese tijd) vliegen we naar Parijs (13 uur vliegen). In Parijs stappen we over op een vliegtuig die ons naar Amsterdam brengt. Daar hopen we donderdagochtend om kwart voor 9 te landen. En dan het laatste stukje met de trein van Schiphol naar Steenwijk.

Dit is dus de laatste keer dat we een verslag op deze site zetten, we zitten nu nog lekker buiten op het balkon. Het is nu nog ongeveer 25 graden en het enige wat we horen zijn de krekels!

We hebben enorm genoten van deze rootsreis en wij hebben veel plezier gehad in het prachtige China! Het is geweldig om dit als gezin mee te maken en veel te leren over de Chinese cultuur en gewoonten, want dat dit een bijzonder land is hebben we zeker ondervonden.

Voor de laatste keer een groet vanuit China van Luan, Jin, Bert en Marjan

Roots - maandag 11 mei 2015

Dag 11: Regen en workshop Chinees koken

Vanmorgen rond 8 uur opgestaan. Na een heerlijk ontbijt hebben we besloten om eens een ochtendje rustig aan te doen. Het regende pijpenstelen, met af en toe een klap onweer. Geen ideaal weer om er op uit te trekken. Dus heerlijk zitten lezen, wat gamen op de iPad en spelletjes gedaan. Ook wel eens lekker.

Vanmiddag hadden we een workshop Chinees koken. Dat was heel leuk.
We waren niet de enigen bij de workshop. Het was weer een heel internationaal gezelschap, twee dames uit Australië, een gezin uit Israël en een man uit Duitsland. Heel leuk al die culturen bij elkaar.
Eerst moesten we gezamenlijk drie gerechten uitkiezen. We kozen voor dumplings (kon Jin eindelijk mooi zijn eigen dumplings maken), een gerecht met kip (Gong Bao Chicken) en varkensvlees in zoet-zure saus. Toen het boodschappenlijstje klaar was gingen we naar de markt om alle ingrediënten te halen. De groente-en fruitmarkt is een kleurrijk geheel en ik moet zeggen dat al het groente en fruit er goed en vers uitzag! Heel veel groente kennen wij niet en is ook in Nederland niet te koop.
De vleesmarkt is daarentegen een ander verhaal. Ook daar is alles heel vers, zo vers dat alle dieren nog levend zijn. Er zaten levende kikkers in een netje, honderden kippen, ganzen, eenden, konijnen, duiven, verschillende soorten vissen. Zelfs honden en katten, het is dus waar, wat gezegd wordt. Toen wij er rondliepen werden sommige dieren gevoerd, anderen werden geslacht. We zijn snel weer naar buiten gelopen, dit hoefden we niet te zien.

Nadat we de boodschappen gehaald hadden, kon het koken beginnen. Eerst allemaal een schort voor en een prachtig mutsje op en toen aan het werk! En je had Jin moeten zien, prachtig vond hij het. Hij kan zo een Chinees restaurant beginnen, haha! De workshop was uiteraard in het Engels, maar Jin keek goed hoe de docent het voordeed en kon het zo na doen. Luan was vooral handig in het vouwen van de dumplings. Bert was iets te gul met het toevoegen van de rijstwijn (65% alcohol) aan het gerecht. En toen het klaar was natuurlijk alles lekker opeten. En gezellig kletsen met de overige deelnemers!
We hebben weer een leuke dag gehad.

Roots - moederdag 10 mei 2015

Dag 10: Van Guilin naar Yangshuo

We hebben weer een geweldige dag gehad!

Vanmorgen om half 7 opgestaan en genoten van een heerlijk ontbijt. Wat een luxe hotel hadden we en we konden dit keer kiezen voor een Chinees ontbijt of een westers ontbijt. Dit keer maar voor een westers ontbijt gekozen. Helaas nog steeds geen kaas gezien, het enige broodbeleg is jam. We zaten wel voor het eerst weer tussen andere buitenlanders, afgelopen week waren wij de enige niet-Chinezen.

Om half 9 vertrokken we richting de haven van Guilin. Vanaf daar reizen we per boot naar Yangshuo over de Li-rivier. We waren niet de enigen die aan boord gingen, het was een internationaal gezelschap. Op de boot kregen we een zitplaats toegewezen, wij zaten bij mensen uit Chili en uit Australië. Leuk om zo gesprekken te hebben!

De boot vertrok om half 10 en het weer was prachtig! We hebben de hele tijd op het bovendek gestaan, en enorm genoten van het prachtige uitzicht en landschap. Natuurlijk veel foto's gemaakt, maar de werkelijkheid is zo mooi, dat is in foto's niet te vangen.
We hadden ook een lunch op de boot. En Judy, onze gids, zou iets te drinken halen. Ze had voor ons alle vier bier gehaald. Ja, ook voor Luan en Jin, heel normaal hier. En dat in de ochtend, haha.

Zo rond 13.00 uur legden we aan in Yangshuo en wandelden we via de markt naar onze bus die ons naar het hotel bracht. Dit keer een hotel met een buitenzwembad. En omdat het vandaag erg warm en benauwd was, hebben Luan en Jin vanmiddag al even heerlijk gezwommen.

Vanavond in het hotel heerlijk pizza gegeten!
Na het eten zijn we naar een spectaculaire lichtshow geweest die zich afspeelde op de Li-rivier. Deze show is bedacht door Zhang Yimou, dat is de man die ook de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Beijing heeft gearrangeerd. Totaal deden 500 acteurs en zangers mee aan deze show! Het is moeilijk om foto's te maken in het donker, maar hopelijk geven de foto's die we vandaag gemaakt hebben een beeld van hetgeen we gezien hebben.

Het was weer een topdag!

Roots - zaterdag 9 mei 2015

Dag 9: reisdag naar Guilin

Zoals we gisteren al schreven, hadden we vandaag een reisdag.
Om 11 uur begon onze reis. Steven en zijn chauffeur brachten ons naar Hangzhou. Dit was een behoorlijke rit. Onderweg hebben we in een wegrestaurant geluncht. Om ongeveer half 4 waren we aangekomen op het vliegveld van Hangzhou. Daar hebben we afscheid genomen van Steve. Elke keer weer apart hoe snel je in korte tijd een band kunt opbouwen met iemand. Het was een geweldig leuke gids.

Omdat we de laatste dagen alleen in de provincie Anhui verbleven, waren we gewend aan de witte huizen, die er allemaal ongeveer hetzelfde uitzagen, de chaotische wegen en de mensen. Er werd ons wel verteld dat Anhui een van de armste provincies van China is, maar we hadden geen vergelijkingsmateriaal. Onderweg zagen we al veranderingen, de huizen werden kleurrijker, de wegen werden beter en de mensen zien er moderner uit. Nu komen we er achter dat er ook een moderner China is, we zijn nu in Guilin en dat is een hele hippe, bruisende stad.

Om 17.00 uur vertrok ons vliegtuig vanaf Hangzhou naar Guilin, waar we om 19.00 uur veilig geland zijn. We werden weer opgewacht door een gids, dit keer is dat Judy. Judy is een pittige, oudere dame die ons meteen de bus in loosde en vertelde dat de excursie van het aalscholver vissen, die gepland stond in Yangshuo niet door kon gaan, in verband met het hoge water in de Li-rivier. Daarom moesten we opschieten, zodat we deze excursie in Guilin konden meemaken, we konden geen tijd verliezen, want om 20.00 uur zou deze excursie beginnen. Dus terwijl wij verwachtten even te kunnen bijkomen van de reis in het hotel, zaten we voordat we er erg in hadden in een boot op de Li-rivier te kijken naar Chinese vissers, die op een bamboeboot de aalscholvers het water instuurden om vissen te vangen. En aangezien het hier om 20.00 uur al helemaal donker is, maakte dit het extra spannend.

Het aalscholver vissen is een belevenis op zich. Elke visser stuurde vanaf zijn boot de aalscholvers het water in. Er zit genoeg vis in deze rivier, binnen een mum van tijd hadden de aalscholvers een vis te pakken. Omdat de aalscholvers een touw om hun nek hebben, kunnen ze de vis niet zelf doorslikken. De visser pakt de aalscholver en houdt hem boven een mand, waar de aalscholver de nog levende vis in uitspuugt. Jin merkte terecht op of dit niet zielig was voor de aalscholver. Het zag er niet naar uit dat de aalscholver dit vervelend vond, maar ik vond het wel een terechte opmerking van Jin. Hij vond het overigens schitterend om te zien en wil nu zelf graag een keer gaan vissen als we weer thuis zijn.

Na deze excursie reden we naar het hotel. Zoals ik al eerder schreef, het is hier meer luxe, een hotel met een lift is toch wel erg fijn als je koffers bij je hebt en nog zere kuiten hebt van het klimmen in de Gele Bergen.

Morgen reizen we door naar onze laatste bestemming hier in China. We reizen naar Yangshou. Dit keer per boot over de Li-rivier.

Tot slot nog even het weer, vandaag was het prachtig, 30 graden en zon. Zit je de hele dag in een bus en in het vliegtuig. Morgen wordt er regen verwacht. Zitten wij op een boot...

Roots - vrijdag 8 mei 2015

Dag 8: Regen, regen, regen

Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan een Mingdorp Hongcun. De route naar het dorp toe was mooi, we reden dwars door theeplantages, rijstvelden en prachtige witte huizen. Helaas begon het onderweg te regenen en het is vandaag niet meer droog geweest! HongCun bestaat uit allerlei huizen uit de 17e en 18e eeuw. Het bijzondere van dit dorp is dat alle huizen zo goed bewaard zijn gebleven.
In het dorp kregen we een rondleiding van Steven. Ondanks de regen werkte hij gewoon zijn programma af. Zo liepen we in de stromende regen tussen allemaal paraplu's door van allerlei andere toeristen. Het was daar echt prachtig, maar op een gegeven moment waren we echt doorweekt en hebben Steven gevraagd om terug te gaan naar de auto.
In het hotel aangekomen hebben we droge kleren aangetrokken en hebben we wat spelletjes gespeeld op onze hotelkamer.

Vanavond weer met Steven uit eten geweest, we kennen nu het principe en leren steeds meer lokale gerechten kennen. Zo hadden we dit keer bamboe, eierplant (soort aubergine, groeit alleen in China), garnalen (Jin zijn favoriete eten) en een zeer pittige rundvleesschotel gegeten. Heerlijk!

Na het eten zijn we de Old Street doorgewandeld en hebben we wat echte Chinese thee gekocht die in Anhui verbouwd is. Eerst kregen we een officiële theeceremonie, compleet met muziek en uitleg hoe je de thee moet drinken. Daarna hebben we verschillende soorten thee geproefd en uiteindelijk voor de groene thee en de Oolong thee gekozen. Kom maar eens proeven als we weer thuis zijn!

Toen we tegen 21.30 uur weer terug waren in onze hotelkamer hebben we geprobeerd om onze natte kleren en schoenen droog te föhnen.

Morgen hebben we weer een reisdag. Dit keer verlaten we de provincie Anhui en hebben eerst een busreis van ongeveer 3 uur, en daarna een binnenlandse vlucht naar Guilin. We weten niet of we morgen iets op de site kunnen zetten.